štvrtok 27. augusta 2009

NAS @ Linux

Spravil som si malý prieskum ohľadom možností, ako riešiť NAS (Network Attached Storage) na Linuxe a natrafil som na tieto možnosti (sumarizácia z rôznych zdrojov), ak niekto máte doplnenia alebo upresnenia, napíšte mi komentár:
  • NFS
  • freeNAS
  • Samba
  • Naslite
  • Openfiler (CentOS with Samba, NFS, Apache+webdav and FTP)
  • Clarkconnect
  • OpenAFS
  • AFP (Apple File Protocol)
Z uvedených som sa prakticky stretol so: Samba, WebDAV(S), FTP(S). Viaceré pokročilejšie NAS riešenia sú pozliepané aj z týchto základných protokolov. Tiež mám skusenosti s ssh, scp, mountovanim vzdialených priečinkov cez ssh, čo je výhodné, keď na serveri už máme ssh, a nechceme kvôli zdieľaniu menších súborov s menším okruhom používateľov inštalovať ďalších server, ale je to neefektívne, keď je potrebné zdieľať väčšie súbory, napr. takéto nazdieľanie lokálnych mailboxov e-mailového klienta Evolution (stovky MB) bolo absolútne nepoužiteľné.

Za povšimnutie však stojí iSCSI, hoci to je už je trochu iná kategória (SAN - Storage Area Network). Jedná sa o lacnejšiu alternatívu Fibre Channel (protokol SCSI je spoločným menovateľom oboch technólogií), avšak s porovnateľným výkonom. Pozoruhodnou výhodou je, že možno použiť LAN infraštruktúru a nie je potrebné budovať osobitnú SAN infraštruktúru.

Síce som už značne odbočil od pôvodnej témy, ktorou je NAS, je tu však ešte jeden dôležitý článok skladačky: zálohovacie technológie.
Svojho času som rozbehával Bacula, ale potom som sa k tomu nevrátil, menšie veci som robil s využitím rsync, a s prižmúrenými očami možno medzi zálohovacie technológie zaradiť Subversion, o ktorom možno napíšem osobitný článok, pretože sa ním v súčasnosti zaoberám.

Z online backup riešení spomeniem tri: Dropbox, Vufone, box.net. Prvé dve v súčasnosti využívam. Dropbox na platformách Ubuntu Linux, Mac OS X a Windows XP/Vista. (Zvažoval som Mozy a Carbonite, avšak kvôli tomu, že nepodporujú Linux, som ich zavrhol a našiel som Dropbox.) , Vufone využívam na platforme Symbian (Nokia 6120 classic) - umožňuje nielen synchronizáciu kalendára/kontaktov/atď., ako mnohé iné služby (GooSync, MyNokia Backup, a i.), ale aj skutočné zálohovanie súborov (obrázky, videá, textové súbory, atď.).

1 komentár:

  1. Dropbox používam aj ja, zvlášť mi vyhovuje, že funguje aj na iPhone.

    OdpovedaťOdstrániť